السبت، أكتوبر ٢٠

وكانت كلمة صنعت صمتا ً

فى مرة أخدتنى الجرءة وقولت لأصحابى وأحنا بنتكلم عن المشاكل اللى بتمر بيها مصر من ضرب القضاة وحبس الصحفيين واعتقال كل من يثبت عليه تهمة حب مصر والحاجات دى يعنى قولتلهم وبصوت عالى " ياجماعة والله أنا كفرت خلاص " طبعا ً الكلمة صنعت صمت كنت أتوقعه وبعد مرور بعض الدقائق لا أستطيع حسابها قالى واحد منهم حرررررررررررام عليك وأستغفر ربنا يأخى هو انت أتهبلت قولتله لأ انا مش أهبل وبدأت أفسر له يعنى أيه أنا كافر وقولتله ياصاحبى أن كافر من نوع تانى " ماهو الكفر أنواع " الكفر اللى أنا مش هاخبيه أبدا وهو أنى كافر بالنظام ده كافر بمبارك وجمال وسوزان كافر بكل حاجه فيه بكل سياسته وقوانينه ووزرائه ومسؤلينه ، كافر بالسجون والتعذيب وأقسام الشرطة ، كافر بالبطاله والفقر والضياع والأهانه ، كافر بالناس اللى ساكته والشعب اللى مبيتحركش ، كافر بسياستنا اللى ضيعت كرامتنا وهانتنا فى كل الدنيا ، كافر بلى موت ولادنا فى الغربة واللى حرقهم فى ليبيا وغرقهم فى البحر الأحمر ، كافر بلى خلى رغيف العيش اللى ميقربش للعيش غير بالأسم عملة ندره صعب الحصول عليها ، كافر بالوزراء اللى جوعونا وعطشونا ونايمونا فى الشوارع ، كافر بدولة بهدلتنا وبيعتنى ولدنا دولن أستطاعت أن تقتل الأمل فينا ونستنى أن فى بكرة وفى مستقبل وفى شمس هتيجى هتقضى على الليل وأن بعد كل الضلمة دى هنلاقى نهار ، أيوه خلاص أنا كافر بكل الأقلام وبكل الدفاتر .. يااااااااه على دى دولة تستحق الكفر.. الدولة دى قاسية قوووووى ولا فيها حد بيسمع وهما بس اللى بيتكلموا وأحنا لابنسمع ولا بنتكلم دا حتى معدش عندنا عقل نفكر أصلاً لومسكت القرأن هتبقى أخوانى ولو لبست تيشرت عليه صورة جيفارا هتبقى شيوعى ولو جبت كتاب عن حقوق الانسان هتبقى عميل ولو قولت ان المسيحين مظلومين هتبقى متمول من أمريكا أما لو نوين تكون لا ده ولا ده وقولت أعيش حياتى بقى واقضيها سكر وعربده وسهر كل يوم فى البارات و " الخمارات " فبرده هيتهموك بالمجون و الفسق وأنك لا موأخذه قليل الأدب يبقى لو عاوزين نعيش فى البلد دى يبقى لازم نكفر بكل حاجة فيها ونؤمن بحاجة واحدة بس هى " أن الله لايغير مابقوم حتى يغيروا ما بأنفسم " صدق الله العظيم ............. رد عليا صاحبى وقالى يااااااااااه والله عندك حق ولو كدة يبقى أنا كمان كافر

هناك ٤ تعليقات:

غير معرف يقول...

طيب ده الكفر اللى انت مش هاتخبيه وبتتباهى به كمان طيب ايه هو الكفر اللى انت ها تخبيه ؟؟؟؟؟؟؟
ياستاذ الكفر فى رايى ان الانسان يكون شايف الغلط ومش حاسس ان ده غلط الكفر بعينه ان يكون الانسان من جواه رافض اشياء معينه لكنه بيكابر بحجة انتمائه لفكر معين ان كانت مدونتك تحمل اسم صرختنا فهل جربت ان تصرخ فى وجه كل افاق كل مدعى بالطبع لا والا كنت دونت اليوم تدوينه تانيه خالص وعن موضوع تانى خالص كنت اتمنى ان تتملكك الشجاعه وتكتب عنه وتشعرنى باحساسك وسط الجو الموبؤ بالمجون والفساد الذى كنت تتحدث عنه ووقتها كنت سأسألك بما انك من فراعنة الكفر بالنظام الحالى بأن توصف لى النظام فى ظل حكم اصدقائك العظماء هل سيسود العدل الاجتماعى ام سيسود عدلا من نوع اخر ومن منظور ومنطق اخر منطق ان الله يحب ان تؤتى رخصه منطق يبلور كل شىء من وجهة نظره ؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ارجو ان تجيبنى فى التدوينه القادمه عن مصر التى تريدها والنظام الذى تريده

Reham Ragab يقول...

ولو كدة ياعزيزي.. يبقى طبعا كلنا كفرة
:)

غير معرف يقول...

صديقي العزيز لعل كفرك بالقبح و الظلم و القهر و التسلط يقودك الي نوع اخر من الايمان
الايمان بأن النصر للمعتصمين براية الناس ، الايمان بان الفجر لابد ان يأتي مهما طال انتظاره ، الايمان بأن القهر و التسلط لن ينتهيا الا بمقاومه مفتوحة و شجاعة وواثقة و صلبة نقبل فيها جميعا ان ندفع الاثمان مهما كانت
لعل كفرك يا صديقي قد جعلك تؤمن ان الانظمة التي تحكم شعوبها بالسيف و القهر و القمع مآلها الي زوال و لكن كل ذلك لن يتأتي الا اذا قررنا ان نضحي و التضحية قد تكون بحريتنا و جهدنا و ربما بأعمارنا ذاتها في ظرف آخر
تحية لك يا صديقي المؤمن
" تفزعني الكلمات و اشعر بالخوف و بالحسرة ،
اسمع خطو صديقي يقرع باب معاوية و يبشر بالثورة
مظفر النواب "
تحياتي لك يا خولي يا جميل
عمرو بدر

غريبة يقول...

أنا مش كافر بس الجوع كافر
أنا مش كافر بس المرض كافر
أنا مش كافر بس الفقر كافر و الذل كافر
أنا مش كافر لكن شو بعملك
أذا اجتمعوا فيي كل الإشيا الكافرين
أنا مش كافر…
يللي بيصلي الأحد و يللي بيصلي الجمعة
و قاعد يفلح فينا علطول الجمعة
هو يللي دين قال و أنا يللي كافر عال
راجعوا الكتب السماوية راجعوا كلام القادر
أنا مش كافر…
أنا مش كافر بس البلد كافر
أنا مقبور ببيتي و مش قادر هاجر
و عم تكلي اللقمة بتمي و أكلك قدامك يا عمي
و اذا بكفر بتقللي كافر
معمم عالدول الغربية و مبلغ كل المخافر
أنا مش كافر هيدا انت الكافر
أنا مش كافر مادام انت الكافر
أما مش كافر قلنا مين الكافر
و عرفوا مين الكافر
أنا مش كافر متل ما عم قللك
عم بتحطها فيي كونك شيخ الكافرين
و أمين

زياد الرحباني